Kuku lele nikad ne pali. Nikad nije palilo. I nikad nece paliti.

Saturday 21 December 2013

Samo napred, grešite!

Smešno je koliko nas male stvari koje čine deo naše svakodnevne rutine, mogu naučiti mnogo o nama. Prošle nedelje sam pazarila veliki buket ruža, u nameri da ukrasim naš trpezarijski sto. Kada sam se vratila kući, ušla sam u kuhinju I počela da pravim aranžman u vazi. Dok sam skidala lišće, pomislila sam kako bi bilo super da probam nešto novo.

Htela sam da eksperimentišem sa drugim načinom aranžiranja ruža, koji je zahtevao da grane ruže odsečem veoma kratko. I pre nego što sam presekla prvu ružu, zaustavila sam se, zabrinuta da ako odsečem granu toliko kratko, kasnije, ako ta nova ideja možda ne ispadne baš najbolje, neću moći da iskoristim ruže onako kako sam navikla. Istog sekunda kada sam primetila svoje predomišljanje, ideja mi je pala na pamet: Ako ne možeš da rizikuješ I možda napraviš grešku, kako misliš da ikad stvoriš bilo šta novo?

U tom momentu, taj jednostavni rad slaganja cveća u aranžman, postao je metafora kako strah od greške može urušiti našu kreativnost. Umesto da probamo nešto novo, lakše nam je da delamo u granicama naše zone komfora – onoj koja nam garantuje sigurni uspeh. Sigurna sam da znate na šta mislim. Možda ste vi umetnik koji okleva da primeni novi stil umetnosti u svom kreativnom radu jer se plašite da se to nikome neće svideti (ili da se vama neće dopasti). Ili ste možda vlasnik biznisa koji nikad ne proširuje svoj asortiman, jer se plašite da niko neće kupovati vaše proizvode ili uslugu.

Moje iskustvo sa ružama, nagnalo me je da upitam I druge kako, I na koje načine ih strah od greške sprečava da preuzmu kreativni rizik I uživaju u svom životu. Pogledajte sledeće primere I vidite da li se identifikujete sa njima:

Odugovlačim da okrečim svoju spavaću sobu, jer se plašim da neću izabrati dobru boju, ili nijansu.

Volela bih da upišem časove klasičnih plesova, ali od sebe očekujem da iz prve savladam sve, I onda izbegavam nemir celog tog procesa učenja.

Maštam već tri godine da se ošišam na kratko, ali stalno odlažem, jer se plašim da ću posle zažaliti zbog toga.

Nedavno sam upoznala tipa koji mi se mnogo svideo (I kojem sam se I ja mnogo svidela). Htela sam da ga pozovem da izađemo, ali sam se plašila da sam možda pogrešno protumačila njegove ‘znake’ I sad sam izgubila šansu.
 
Nervozna sam oko odlaska iz mog pretrpanog, malog stana u neki veći, jer se tamo možda neću osećati ovako udobno.

Bavim se dekorisanjem stanova već godinama, I uvek sam maštala da od toga I živim, ali se plašim da neću biti dovoljno dobra.

Tužno je čuti sve ove načine na koje dopuštamo da nas strah od greške sprečava da ispoljimo svoju kreativnost I u potpunosti živimo svoj život. Pre mnogo godina kada sam I sama shvatila da imam ovaj problem, odlučila sam da zauzmem kontra stav. Na zid moje kancelarije stavila sam veliki natpis: Samo napred, slobodno greši! I bacila se na posao. Dopustila sam sebi da isprobam nove stvari iako sam znala kakav ishod je moguće da se desi. Rizikovala sam sa svojim biznisom. I stavila sam sebe na izazov da ne odustajem I da se ne prepustim onom delu sebe koji je želeo da igra na sigurno. Dobra vest: još uvek sam tu, I pričam o tome!

Iako je pogodno planirati šta ako se desi najgori mogući scenario, istina je ipak da ćete sigurno praviti neke greške. Pravićete I pogrešne odluke. Iskusićete kajanje. A takođe ćete I nadživeti sve to, da o tome pričate. Trik je u tome da se okružite ljudima koji će vas podržati u tome, bez obzira na šta. Dakle, samo napred. Vežbajte pravljenje grešaka!

Stavite sebe na izazov

Stanite na sekund I setite se jedne stvari koju već neko vreme želite da uradite. Možda ste želeli da održite neki govor, da započnete baštu u prednjem delu dvorišta, da sašijete neku odeću, ili napišete neki dobar članak. Onda, kada to nešto imate na umu, učinite jednu stvar danas, a koja će vas pomeriti bliže u pravcu tog ostvarenja cilja ili želje. Manje brinite o uspehu, a više o tome da se efektivno suočite sa stresom od potencijalnog poraza. Verujte mi, jednom kada sebe naučite da se osećate ok. Sa time da pravite greške, jedan ceo novi svet otvoriće se za vas!





Tekst napisala: Cheryl Richardson, prevod: Ratnici Svetlost

No comments:

Post a Comment